بی خواب اما غرق در خواب
بی خوابی

پیام های کوتاه
  • ۱۸ ارديبهشت ۹۳ , ۲۰:۰۱
    دعا
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

بی خوابی

**** گرت چون آفتاب این درد باشد **** ****ز بی خوابیت رویی زرد باشد****

۱۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است


کتاب روش برداشت از قرآن

 

 کتاب روش برداشت از قرآن
 شهید آیت الله دکتر بهشتی

سال 65 در اوج فعالیت های انقلابی، عده ای از جوانان برای یافتن پاسخ سوالی که در آن زمان ذهن خیلی از جوان ها را درگیر کرده بود، سراغ آیت الله بهشتی می روند. در آن مقطع که اقبال گسترده ای به قرآن ایجاد شده بود، جوانان با رفتن به سراغ این کتاب جاودان، به برداشت های متفاوت، جدید و جذاب از قرآن می رسیدند. اما این برداشت ها چقدر مورد اطمینان است؟ آیا فهم قرآن و برداشت از آیات به همین سادگی است؟ یا اینکه فهم مفاهیم قرآن یک کار تخصصی و فنی است و هر کسی نباید در آن ورود کند؟

کتاب روش برداشت از قرآن حاصل مصاحبه ای است با آیت الله بهشتی، یک سال پیش از پیروزی انقلاب، پیرامون اینکه برای فهم قرآن چه باید کرد؟ زمانی این تفکر غالب بود که نباید به قرآن نزدیک شوید چون نمی فهمید و منحرف می شوید. اما امروز می بینیم که جوانان به فهم قرآن اشتیاق دارند و برداشت های زنده ای هم دارند. البته انحرافات زیادی هم هست. برای حل این مشکل راه حل چیست؟

 
اولین شبهه در رابطه با این است که اساسا آیا راه فهم قرآن باز است یا اینکه منحصر به فقها و متخصصان دین است و دیگران راهی به فهم آن ندارند؟ شهید بهشتی به وضوح این مطلب را توضیح میدهند:
در اینکه فهم قرآن کریم به یک گروه معین مختص نمی باشد، کمترین تردیدی راه ندارد. بی شک قرآن برای استفاده همگان آمده است و این مطلبی است که آیات قرآن روی آن تاکید فراوان دارد...
در اینکه قسمت اساسی و اصلی قرآن، نه فقط قسمت های اندکی از آن برای فهم همگان است کمترین تردیدی نیست...بنابراین قسمت عمده قرآن  برای فهم عموم مردم است نه برای فهمیدن گروهی خاص.

اما در ادامه ی بحث این نکته را هم ذکر می کنند که فهم درست و صحیح از قرآن نیازمند شرایطی است که پیش نیاز فهم قرآن می باشد. و اگر آنها وجود نداشته باشند احتمال خطا در فهم آیات قرآن زیاد است.

اول اینکه قرآن به زبان عربی است، پس برای فهم آن باید به زبان عربی تسلط داشت.
دوم اینکه قرآن به زبان عربی عصر پیامبر است و باید به تغییر معنی لغات توجه کرد. و لغات را در همان معانی که در عصر پیامبر استفاده می شده استفاده کرد.
سومین مطلب اینکه، قرآن یک مطلب شفاهی بوده است و هر مطلب شفاهی، حتما ناظر به شرایط زمانی و مکانی و اتفاقاتی است که در آن عصر افتاده. در نتیجه دانستن تاریخ عصر پیامبر نیز برای فهم قرآن ضروری است. حتی بالاتر از آن اینکه باید در صحنه ی نزول آیات حضور داشت!

در ادامه بحثی نیز در مورد تعمیم و گسترش آیات قرآن به شرایط زمانی و مکانی جدید است. درست است که قرآن کتاب جاودان است و برای همه انسان ها در همه دوران ها مفید خواهد بود. اما تعمیم مفاهیم قرآن به شرایط جدید، موضوعی است که شهید بهشتی معتقد است نیاز به تخصص دارد:

نمی توانیم انتظار داشته باشیم که هر فردی این کار را بتواند انجام دهد. این همان اجتهاد و استنباط مجتهدانه از آیات و روایات است. یعنی حتی یک عرب زبان خوش فهم زمان پیغمبر نیز که در صحنه های آن زمان حضور داشته، نمی توانسته به راحتی معانی گسترده آیاتی را که شامل زمان ها و مکان های دیگر می شود را به آسانی بفهمد. زیرا این یک کار فنی و تخصصی است.

اشاره ی بعدی بحث به برداشت های متفاوت افراد از قرآن است. مسلم است که شرایط متفاوت افراد و تفاوت در آمادگی روحی آنها تفاوت هایی در فهم آنها ایجاد می کند. بهشتی می گوید: 

گاهی یک جوان به دلیل آمادگی و تشنگی روحی اش، از یک آیه برداشت زنده و جالبی با یک نوع جاذبه خاص دارد که چه بسا افراد خیلی متخصص که واجد  این روحیات نیستند نیز نتوانند از این آیه برداشتی دلنشین و ناظر بر جنبه ها و نکته های ظریف روحی داشته باشند...

شهید بهشتی در ادامه از اینکه برداشت های جدید و زنده از آیات ارائه شود ابراز خوشحالی و خرسندی میکند، اما شرطی که برای آن می گذارد این است که این برداشت را به قرآن نسبت ندهند و بگویند «من از این آیه چنین برداشتی دارم» نه اینکه مقصود آیه همین چیزی است که من برداشت کردم و منحصر به این است. و توصیه می کند که ترجمه آیات را از برداشت شخصی خود جدا کنید.

تفسیر به رأی نیز از موضوعاتی است که در این گفتگو به آن پرداخته می شود. بهشتی مظلوم بعد از آنکه یادآوری میکند که فهم کامل قرآن نیاز به تخصص دارد، در مورد تفسیر به رأی اینگونه هشدار می دهد:
 
در این نوع تفسیر باید سخت هشیار باشیم که تحت تاثیر هوی و هوس و خواسته و رأی خودمان قرار نگیریم که اگر قرار گرفتیم معنایش این است که من دلم می خواهد این آیه این معنی را بدهد و پی آن می گردم که یک نفر پیدا شود و ادعا کند این معنی از این آیه فهمیده می شود تا فورا از او بپذیرم.

 

کتاب روش برداشت از قرآن، حاوی نکات بسیار جالب و راهبردی دیگری است که خواندن آن خالی از لطف نیست. اما به عنوان حسن ختام موضوع جالب دیگری هست که شهید بزرگوار به آن اشاره می کند:

بسط و گسترش یک حکم از شرایط زمانی و مکانی معین به شرایط زمانی دیگر، ظرافتی دارد که هر عالم و محققی نمی تواند درک کند، و فقط یک امام آن را می فهمد. رهبر است که می تواند پیچیدگی ها را متوجه شود.
بنابراین گسترده کردن آیات در مدار و قلمرو امامت قرار می گیرد. اگر امامت مطلق و معصوم باشد می گوییم مخصوص امام معصوم است، و اگر در قلمرو امامت نسبی است که غیر معصوم را هم شامل می شود، می گوییم از شئون امام نسبی است. اما یک عالم محقق که اصلا در مدار امامت نیست ولو علامه هم که باشد نمی تواند این گستردگی را لمس کند.

 

بی خواب
۳۰ مرداد ۹۲ ، ۰۷:۵۹

وداع با ماه رمضان: با من بمان

این یکی رو از دست ندید. حیفه به خدا

دانلود

بی خواب
۱۷ مرداد ۹۲ ، ۲۰:۴۹ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳ نظر

مادرانه

من و شیطان، اولین دیدار بعد از رمضان: بار آخرت باشه اسم دلم رو میاری!!!


دلم رها شده...

دنیا هم رعناست...

شیطان فرزاد...

عشق تو مریم...

و من هم منتظرم تمجید شوم!


خدایا

از ابتدا تو را می خواستم،

منفعت طلبی ام مرا به وصلت با دنیا کشاند و از تو جدا شدم...

حالا که می خواهم دنیا را رها کنم، به زور می خواهد دلم را تصاحب کند! شیطان هم فریبم می دهد برای گمراهی...

اما تو را می خواهم در حالی که دلم با من نیست.


خدایا

کاری کن فراموشی بگیرد دلم! آنگاه بدست آور دلم را با محبتت...


خدایا

برای خواستن تو کردارم را صاف کرده ام

اما گذشته گریبانم را گرفته است

حال وقت تاوان دادن است

در زندان زمین، دور از تو!


خدایا

حق داری دیگر تحویلم نگیری

اما می شود لطف کنی

تا وقتی خلاص شوم از این زندان

مادرانه با من بمانی

تا با کرداری صاف 

و خاطری آرام

به سوی تو بازگردم...

بی خواب
۱۷ مرداد ۹۲ ، ۱۸:۳۹ موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱ نظر

 این، فرصت بسیار استثنایى و خیلى عجیبى است. وقتى که یک مشت آدم(!) را در مدت یک هفته به اردویى مى‌برند، مى‌گوییم براى تأثیرگذارى عجب میدان خوبى است؛ تأثیرات زیادى مى‌شود روى ذهنها گذاشت. بحمداللَّه ما سرمایه‌هاى گرانقدرى هم داریم؛ با این دید نگاه کنیم که ما یک عده را به اردو برده‌ایم و مى‌خواهیم روى اینها اثر بگذاریم، و وقتى که برمى‌گردند، منقلبشان کرده باشیم؛ وقتى برمى‌گردیم، واقعاً باید معنوى شده باشیم. هر کس برمى‌گردد، بایستى کأنه از عالم معنا و از بهشت برگشته باشد. افراد باید چنین حالتى داشته باشند. براى این هم بایستى برنامه‌ریزى مفصلى بشود. امام خامنه ای - دیدار کارگزاران حج 23 تیر 70

پسنوشت --> به بهانه ی آستانگیِ اردوی مشهد

بی خواب
۱۶ مرداد ۹۲ ، ۱۲:۴۸ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰ نظر

کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

 

متن کتاب را که می خوانی شوری در جانت انداخته می‌شود، کافیست تا آن صدای پر از حرارتِ باصلابتِ الهی را نیز بشنوی تا بهره و حظی که از کتاب می‌بری دوچندان شود... 
اما نکتۀ دیگری که به گرمی و صفای این کلیپ‌ها افزوده، صدای برادر بزرگوار و مخلص، جناب آقای حسین محمودیان، یارِ آقا سید مرتضی آوینی است که در اوج گرفتاری‌های کاری‌شان، وقتی موضوع را برایشان توضیح دادیم، با اشتیاق و تواضع و بدون منت، آن متن‌هایی که به‌عنوان نریشن در نظر داشتیم، برایمان گفتند... 
ان‌شاءالله کلیپ‌های صوتی متنوعی از صوت جلسات استاد سید علی حسینی خامنه‌ای در سال 1353 تقدیم مخاطبان عزیز خواهد شد.

 

کلیپ شماره 1: مسجدی در انتهای بازار    پخش زنده

کیفیت عالی    3.2 مگابایت      |        کیفیت خوب      2.4 مگابایت

 

کلیپ شماره 2: کلاسِ قرآنی متفاوت     پخش زنده

کیفیت عالی    1.7 مگابایت      |        کیفیت خوب      1.3 مگابایت

 

کلیپ شماره 3: شورِ الهی      پخش زنده

کیفیت عالی    1.6 مگابایت      |        کیفیت خوب      1.2 مگابایت

 

کلیپ شماره 4: رهبرانِ الهی این‌گونه‌اند..      پخش زنده

کیفیت عالی    2.5 مگابایت      |        کیفیت خوب      1.9 مگابایت

 

کتاب دغدغه های فرهنگی

 

یک نگاهی که به سایت های مختلف بیندازی پر است از تعریف و توضیح این کتاب. پس اینجا قصد تبلیغ و معرفی ندارم. شاید کسانی باشند که این کتاب را خوانده اند. و عده بیشتری هستند که درباره ی آن شنیده اند یا آن را دیده اند یا خریده اند اما هنوز مطالعه نکرده اند. اما خیلی های دیگر شاید اصلا اسم این کتاب به گوششان هم نرسیده باشد، چه برسد خودش به دستشان!

لازم به ذکر است که خود ما مدت هاست جزو دسته دوم محسوب می شویم! بالاخره ما هم درگیر کار فرهنگی بودیم دیگر، مگر با این فشار سنگین کار فرهنگی چقدر می شود کتاب خواند! حالا نوع و موضوع کتاب هم البته خیلی فرقی نمی کند!

بعد از قضایایی که رفت و تصمیماتی که گرفته شد، اولین کتابی که در دستور کار مطالعه قرار گرفت همین کتاب شریف بود!

اگر هنوز در اینکه باید این کتاب خوانده شود و این که برای آنان که به کار فرهنگی می اندیشند یا کارشان از قضا فرهنگی از کار درآمده! از نان شب واجب تر است شک دارید نگاهی به اشاره کتاب بیاندازید:

فروشگاه صهبا: معرفی کتاب دغدغه های فرهنگی

 

در اینجا شاید بتوان قدری بیشتر روی مطالب کتاب تأمل کرد.

 

 این صفحه به مرور با تشکیل جلسات، تکمیل می شود...

پوستر تبلیغاتی و شرح مختصر

سایت های مختلف، از چکیده و خلاصه ی کتاب پر است. برای یک برداشت کلی و درک ضرورت خواندن کتاب، خواندنشان مفید است. اما همچنان جای خواندن کامل، خط به خط و با تدبر کتاب را نمی گیرد.

 

کتاب ولایت و حکومت

 
 
به قول قسمتی از مقدمه کتاب: "ولایت و حکومت، عصاره ی بُعد اجتماعی دین است."
اول خیلی ضروری نمی دیدیم که این کتاب هم در برنامه کتابخوانی باشد. اما الان که شروع کردیم، میبینم که چقدر نیاز داشتم به خواندن این کتاب.
تقریبا این کتاب بین بقیه کتابهایی که مجموعه صهبا از رهبری کار کرده مظلوم تره! وقتی تو سایت ها می گردی، کلی مطلب از دغدغه های فرهنگی و انسان 250 ساله پیدا میشه. برای طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن هم که خود صهبا یک صفحه ی معرفی کامل و جامع با کلی کلیپ صوتی و پوستر و بروشور گذاشته. اما کتاب ولایت و حکومت با این که مباحث خیلی مهمی داره و در مورد دو موضوع مهم و حیاتی که ولایت و حکومت باشه صحبت می کنه اما توجه درخور و شایسته ای بهش نشده.
امیدوارم اینجا و بعد از خوندن کتاب، اولا خودم استفاده کرده باشم، دوما بتونم نقشی در اقبال عمومی به این کتاب هم بازی کنم، ان شاء الله...

اطلاعات مختصری از کتاب در پایگاه صهبا هست:

 

این صفحه در خلال جلسات تکمیل میشود...

 

کتاب بخوانیم: پوستر معرفی کتاب ولایت و حکومت

***

کلیپ صوتی ولایت و حکومت (منبع:صهبا): 

دریافت

***

پس از مشقت های فراوان و کلنجار با  محدودیت ها، نسخه آزمایشی صفحه کتاب ها راه افتاد.

 

فقط مساله اینه که صفحه مربوط به هر کتاب چه اطلاعاتی داشته باشه؟ روبرداری1 کردن از جاهای دیگه کار راحتیه. اما باید کار جدیدی کرد.

یه راه اینه که به فکر یه ترکیب خوب باشیم. یعنی مونتاژ. بالاخره مونتاژ هم اگر خوب و درست و خلاقانه باشه قابل ارائه میشه.

راه دیگه تولید محتواست. که این راه هم یه جورایی سخته هم راحت.

راحت برای اینکه جلسات قدم به قدم هست و حجم کم مطالب در هر جلسه اگر همون موقع ویرایش بشه، تولید اتفاق افتاده! به همین راحتی.

اما سختی کار هم به همون قسمت ویرایش مربوط میشه، که بالاخره کاریه که زمان میبره و نیاز به دقت هم داره. 

 

در هر صورت این گوی و این میدان. ما در حد خودمون زمین بازی رو تعریف کردیم باقی با شما.

 

_____________________________________

1. کپی

بی خواب
۱۵ مرداد ۹۲ ، ۲۱:۴۹ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

 

" فطرت " عنوان بحثهایی است از متفکر شهید استاد مرتضی مطهری که در سالهای 1355 و 1356 در تهران در جمع معلمان و دبیران مدرسه نیکان طی ده‏ جلسه ایراد شده و ظاهرا به دلیل برخورد با نهضت اسلامی و افزایش مشاغل‏ اجتماعی استاد شهید متوقف گردیده است . 
مسأله " فطرت " - که به تعبیر استاد " ام المسائل " معارف اسلامی‏ است - در چهار نوبت و از دیدگاههای مختلف توسط استاد شهید مورد بحث‏ قرار گرفته است ، یکی در انجمن اسلامی پزشکان ، دیگر در حوزه علمیه قم (که بیشتر جنبه قرآنی دارد و نوارهای آن در دست نیست بلکه تقریرات‏ شاگردان ، موجود است) ، سوم در مدرسه نیکان و چهارم در جلساتی در تهران‏ موسوم به جلسه یزدیها . ضمنا یادداشتهایی نیز در این زمینه از استاد شهید بجا مانده است . 

 

موضوع بحث " فطرت " است . بحث فطرت از یک طرف یک بحث فلسفی‏ است . . ( 1 ) . موضوعات مهم فلسفه این سه موضوع است : خدا ، جهان ، انسان . این بحث ، بحثی است مربوط به " انسان " و می‏توان گفت از یک‏ نظر و از یک شاخه مربوط است به انسان و خدا ، یک سر مسأله انسان است‏  سر دیگر آن ، خدا . در منابع اسلامی ، یعنی در قرآن و سنت ، روی اصل‏ فطرت تکیه فراوان شده است که مقداری از آنها را که قبلا یادداشت کرده‏ام‏ در این جلسه مطرح می‏کنم . اینکه قرآن برای انسان قائل به فطرت است یک‏ نوع بینش خاص درباره انسان است .  

کتاب انسان 250 ساله

 

 

بیانات مهم و مبسوط مقام معظم رهبری در دومین کنگره جهانی امام رضاعلیه‌السلام ـمرداد 1365ـ درباره عنصر جهاد و مبارزه سیاسی در زندگی ائمه علیهم‌السلام و طرح عنوان کلیدیِ "انسان 250 ساله" که تصویرگر حرکت یکپارچه و پیوسته ائمه به‌سوی مقصدی واحد است، ما را بر آن داشت تا با جمع‌آوری بیانات ایشان درباره زندگی ائمه معصومین که حول این محور متعالی ایراد شده‌اند، کاری ارائه دهیم. محصول جمع‌آوری بیانات معظم‌له، کتابِ پیش روست.

 

 

عنوان کتاب عیناً برگرفته از کلام منوّر مقام معظم رهبری است و بیانگر نوع نگاه ایشان به زندگی سیاسیـ‌ مبارزاتی ائمه علیهم‌السلام است. علت این نام‌گذاری بر روی زندگی ائمه، در مقدمه کتاب به تفصیل از بیانات ایشان آورده شده است؛ که توصیه می‌شود با مطالعه این مقدمه پیش از مطالعه فصل‌های اصلی کتاب، درک کامل‌تری نسبت به معنا و مفهوم مترقّیِ انسان 250 ساله بهدست آورده و از محتوای کتاب بیشتر بهره‌مند شوید؛ اِن‌‌شاءالله.

 

این کتاب شامل هفده فصل است که نحوه چینش عناوین فصل‌ها، بهصورت ترتیبِ تاریخی زندگی ائمه از دوران پیامبر اعظم تا دوره امام جواد، امام هادی و امام عسکری می‌باشد؛ که بیانات مقام معظم رهبری درباره این سه امام بزرگوار در یک فصل ارائه شده است. در اولین فصل مروری گذرا بر زندگی سیاسی پیامبر اسلام شده؛ که توجه به وقایع این دوران بهعنوانِ آینه‌ای تمام‌نما از کل زندگی ائمه و میزان و ملاکی برای شناخت حرکت جریان اصیل اسلام طی 250 سال، در ابتدا ضروری می‌نماید. سه فصل از این کتاب، تبیین‌کننده شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی به‌ویژه پس از حادثه عاشورا تا دوره امامت امام صادق است. اطلاع از این شرایط، به درک بهتر حرکت انسان 250 ساله در این برهه زمانی حساس کمک فراوانی می‌کند.

 

به‌طور کلی مطالب این کتاب برگرفته از سخنرانی‌ها و متون دست‌نویس مقام معظم رهبری است، لذا متن کتاب در بخش‌هایی که به‌طور مستقیم از قلم معظم‌له استفاده شده، نسبت به سایر بخش‌ها که بیانات شفاهی ایشان است، مستلزم تأمل بیشتری از سوی خواننده محترم است. همچنین به دلیل آنکه مطالب دست‌نویس مستقیماً برآمده از قلم مبارک معظم‌له است، حفظ اصول نگارشی و ویرایشی آنها مورد توجه مرکز صهـبا بوده و خواننده محترم در مطالعه این بخش از مطالب کتاب، دستورِ ویرایشی متفاوتی را نسبت به سایر متون مشاهده می‌کند. از آن جمله می‌توان به پاراگراف‌بندی‌های متفاوت، علائم اختصاری احترام به ائمه همچون (ع)، (ص) و (س) و مطالب داخل پرانتز اشاره کرد. به‌علاوه، پاورقی‌های متون دست‌نویس که مستقیماً به اصل سند مربوط بوده‌ است، در انتها با ذکر عبارت (نویسنده) مشخص شده‌اند. این نکته در زمینه مطالبی که از کتاب پیشوای صادق و مجله پاسدار اسلام آورده شده‌اند، قابل مشاهده است.

 

به منظور حفظ ارتباط محتواییِ مطالب کتاب، در مواردی بسیار محدود، مطالبی که مربوط به وقایع خاصی از دوران معاصر بودند و یا ارتباط مستقیم با زمینه‌ای که در آن آورده شده‌اند نداشتند، یا  حذف گردیدند و یا در صورت مرتبط بودن با بخشی دیگر، به قسمت مربوطه انتقال یافته‌اند. این موارد با علامت (..) مشخص شده است.

 

در خلال متن، آیات و روایات متعددی مشاهده می‌شود که عبارات عربی آنها توسط مقام معظم رهبری آورده شده است؛ به نظر می‌رسد در پس تأکیدی که تعمّداً از سوی معظم‌له در بیان عبارات عربی ـ با توجه به زمان محدود یک جلسه سخنرانی ‌ـ مشاهده می‌شود، مقصودی ارزشمند نهفته است و آن اهتمام بیشترِ مخاطبان بر اُنس با زبان فصیح و بلیغ عربی است. آشنایی هر چه بیشتر با این زبان، منجر به بهره‌مندی کامل‌تری از هدایت قرآن کریم و روایات معصومین خواهد شد.

 

محتوای کتاب "انسان 250 ساله" به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه است و از این رو بیش از آنکه یک کتاب تاریخیِ صِرف باشد، یک فراتحلیلِ تاریخی است؛ که به‌جای شرح و تفصیل وقایع زندگی ائمه، نگاهی کل‌گرا به زندگی هریک از معصومین با توجه به بستر تاریخی دوره مربوطه و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می‌کردند ارائه می‌دهد. لذا آشنایی هرچه بیشتر خوانندگان محترم با تاریخ زندگی ائمه، تنفس در فضای انسان 250 ساله را دلنشین‌تر می‌کند.

 

در پایان ذکر این نکته قابل توجه است که حجم مطالب بیان شده توسط مقام معظم رهبری درباره ابعاد مختلف زندگی ائمه، به‌ویژه درباره زندگی پیامبر اکرم، امیرالمؤمنین و امام حسین، همچنین در زمینه سیره فردیِ هر یک از معصومین، بسیار بیش از این مقداری است که در قالب کتاب "انسان 250 ساله" به چاپ رسیده است. از این رو، این کتاب می‌تواند دیباچه‌ای مفید برای ورود به معارف ناب زندگی ائمه معصومین در بیانات مقام معظم رهبری باشد.

 

پس از مطالعه کتاب "انسان 250 ساله" شاید از خود بپرسید: آخر چگونه ممکن است کسی که تا این حد در زندگی‌اش مشغول فعالیت‌های سیاسی بوده ـاز جمله مبارزات گسترده پیش از انقلاب و عهده‌داری مهمترین مسؤولیت‌های کشور، پس از انقلاب‌ـ بتواند با این ظرافت و دقت، در تاریخ زندگی ائمه تحقیق و تفحص کرده باشد؟ شاید تحقق نسبی این امر برای یک انسان معمولی طی سالیان طولانی مطالعه و تحقیق در منابع گوناگون و فراغت از بسیاری فعالیت‌های بزرگ و کوچک ممکن باشد. اما پاسخ به این سؤال بدون در نظر گرفتن ظرایف امر پروردگار در استمرار ولایت خود، ممکن نیست.

 

آنچه در سایه انتصاب الهی، نصیب نایب امام عصرعجّل الله فرجه شده و ایشان را میراث‌بر انبیاء و اولیاء در عصر غیبت کرده است، نه صرفاً کوششی علمی بر منابع کثیر و متعدد بوده، بلکه مجاهدت خستگی‌ناپذیر در پیرویِ عملی از سیره نیاکان خود در همه شئون زندگی بوده است. و ثمره تداوم این شجره طیّبه ـولایت الهی‌ـ نه استادی توانا و دانشمند در رشته تاریخ، بلکه ایشان را چشمه جوشان حکمتی قرار داده، که یک تراوش آن، "انسان 250 ساله" است.

 

خوشا به حال رهروانی که جام خود را از صهـبای ولایت الهی پُر کنند